Kladdkaka á l'ELLE

Jag har ett speciellt förhållande till kladdkakor. Jag ställer vissa krav på kakan. Den måste vara kladd-kladdig, chokladig och smälta i munnen. Är den torr är den tråkig, tycker jag. Mitt favoritrecept på denna underbara skapelse har jag fått av min moster. Varenda gång kladdkaka står på efterrättsmenyn hemma hos mig väljer jag, sedvanligt, att baka min mosters kaka. Nya recept brukar oftast ägnas lika mycket tid som det tar för mig att rynka på pannan. Men nu så! Efter att ha slängt längtande blickar på bilder på ett antal olika kladdkakor - den ena kladdigare än den föregående - har jag bestämt mig för att vidga mitt kladdkakesinne och börja jakten på den perfekta kakan!

Först ut är ett recept ur ELLE Mat&Vin:
50 gram ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
2 dl mörkt muscovadoråsocker
½ dl ekologisk matolja
150 gram eller 2 ½ dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk bakpulver
28 gram eller 4 msk ekologisk kakao
1 tsk vaniljsocker

Ugn: 150°

Använd en form med cirka 22 cm i diameter. Smält smöret. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ner matolja och smör. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Vänd ner mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen. Häll därefter ner smeten i formen.
Grädda i cirka 20 minuter. Kakan ska vara lös och kladdig - fast det är självklart upp till dig hur kladdig!

Kakan står i kylen och svalnar.


Recension:
Tyvärr strejkar min kamera. Därför är inte bild tillänglig.

Kladdkakan levde inte upp till mina höga förväntningar. Smaken som muscovadosockret tillförde var ingen höjdare. Gillar man smaken på sockret, då gillar man smaken på kakan. Vanligt socker hade passat bättre. Konsistensen var helt okej - jag har prövat bättre. Dessvärre gjorde jag misstaget att stoppa ner större chokladbitar i smeten innan gräddningen. Chokladen smälte såklart i ugnen - därefter stelnade den och lade sig i klumpar ovanpå; inget som passade mig.

Slutbetyg: 2/5, alltså ingen ny favorit


Lisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0