Julklappstips

Varje år vid den här tiden ägnar jag mycket tid åt att fundera över julklappar. Jag bläddrar hysteriskt genom tidningar för inspiration om inslagning. Varje år vill jag att det jag ger bort ska vara personligt. Vad är mer personligt än hembakta godbitar som man skänker bort i en omsorgsfullt vald låda med vacker inslagning?

Nu menar jag inte att jag ska baka sockerkaka till alla jag känner, smälla på en "God Jul"-önskning och anse julklappsjakten vara över. Nej, jag tänker i år baka saffransskorpor och biscottis med olika smaker (kardemumma, till exempel), lägga dem i en glasburk och dekorera med spets och röda band. Jag tänker göra ett par olika sorters biskvier, förpackade i en gammaldags kakburk och ge bort. Till mina minsta kusiner vill jag baka nötchokladrutor som stoppas i en antik kakburk.

Det ska kännas lyxigt, hemgjort och personligt. Men det är en fin gräns mellan hemgjord kvalité och hemgjord blasé. Det finns en gräns för vad man bakar och ger bort i julklapp. Små små chokladkakor, biskvier och biscottis funkar. Muffins, lussebullar och pepparkakor funkar inte alls. Bakverken ska vara små och ge intrycket att "bättre finns inte att hitta". Jag skulle inte vilja ha något jag själv kan sno ihop på en halvtimme. Utöver det ska presenten vara njutbar - så pass njutbar att den tar slut direkt...

Med detta sagt ska jag fortsätta leta inspiration. Snart ska jag börja pröva recepten också. För när mottagarna av ovan nämnda presenter öppnar sin julklapp ska de se perfektion.

Förresten, biscottirecept finnes till exempel i senaste numret av Lantliv som jag tipsade om i förra inlägget. Nötchokladrutor har jag hittat ett gammalt recept på. Det måste prövas innan det publiceras här. Glasburkar för förvaring av bakverken kan man hitta på Granit eller Ikea. Bland annat.

Lisa

Kommentarer
Postat av: Bert

En sockerkaka som julklapp är inte så dumt, men ännu bättre är kanske att ge bort en bambu-tröja eller ett par vantar av hampa - nåt i ekologiskt material, visst , lite dyrare, men hellre en grej som håller i stället för massa billiga saker som går sönder - det är ju också bra för miljön och hälsan med ekologiska kläder, se <a href="http://www.Berthaseko.com"> här - ecological clothes</a> - det finns lite av varje inför julen - kanske årets julklapp kan bli ekologisk

2008-11-20 @ 20:48:35
URL: http://www.berthaseko.com
Postat av: Lisa

Tack för tipset!



Det fanns en halsduk där som jag tyckte var lite extra fin...!

2008-11-20 @ 22:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0