Äntligen helg

Jag ser att jag visst försummat bloggen lite denna vecka. Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte bakat något heller, utan mer lagat mat, pluggat och jobbat. Viljan fanns, men inte tiden tyvärr. Hur som helst blev jag väldigt insprierad av Lisas julinlägg i söndags så jag passade på att baka saffransbullar. Förra veckan bakade jag även en äppelpaj till pappa som fyllde år. Bilder och recept kommer om ett par dar.




För två veckor sedan när jag och Lisa bakade tillsammans testade vi på att göra denna kaka.

Kaka:
200 g ekolgiskt smör
3 dl ekolgiskt strösocker
2 ekolgiska ägg
2 dl ekolgiskt  vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 dl ekolgiskt  kakao
smör (till formen)
ströbröd (till formen)

Kolakräm:
3 dl ekolgiskt  strösocker
3 msk sirap
150 g ekolgisk mörk choklad
150 g ekolgiskt smör
3 dl ekolgisk vispgrädde


Sätt ugnen på 175°C.


Smält matfettet till kakan i en kastrull. Rör ner socker och ägg i kastrullen. Blanda samman mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Vänd ner detta i smeten. Häll i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna.


Blanda alla ingredienser till kolakrämen utom matfettet i en hög kastrull. Koka långsamt tills den tjocknat ordentligt, det tar 30-40 minuter. Rör ner matfettet och låt svalna.


Lägg tårtan på ett fat och bre över kolakrämen i ett tjockt lager och låt stelna, eller häll på krämen på kakan medan den är kvar i formen och låt stelna. (Låter man sen kakan stå i kylen ett dygn så blir kolatoppingen mer som fudge, gott vilket som!)


Resultat: Supergod och väldigt uppskattad! Tyvärr så hade inte kolakrämen hunnit stelna innan vi åt kakan, så bitarna som man skar såg inte så aptitliga ut. Tänk därför på att göra kakan i god tid innan ni ska äta den.
Allt som återstod av kakan... Jag hann inte fotografera den

Cecilia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0