Saffranspannkaka

Jag har inte ätit saffranspannkaka på evigheter. Jag minns att Lisa pratade om det för ett tag sedan, men jag tror aldrig att hon gjorde någon?

I Svenskan idag fanns det en extra bilaga med recept på saffranspannkaka. Jag tyckte att det såg riktigt smarrigt ut, därför lägger jag upp receptet. Nästa gång vi gör gröt hemma ska jag absolut göra saffranspannkakor. Såhär lyder receptet:

10 portioner
2 plastkorvar risgrynsgröt (jag trycker att plastkorvar med mat i är extremt äckligt, så satsa på riktig istället för färdiggjorda, det måste ju vara bättre för miljön också?)
1 paket saffran (½g)
2 msk ekologiskt strösocker
3 ekoägg
1 dl ekomandel (65g)

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Häll gröten i en bunke. Mortla saffran och 1 msk socker till fint pulver och rör ned i gröten med resterande socker. Rör ned ett ägg itaget till en jämn smet.
3. Häll kokande vatten över mandeln, häll av vattnet och dra av skalet från mandeln. Hacka den grovt och blanda ned i smeten.
4. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd ugnsform (ca 30x20cm). Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter. Servera ljummen med grädde och sylt.

Bilder kommer när jag gör receptet...

Cecilia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0