Citron- och limepaj

Åh, denna paj blev jättegod, en riktig hit! Urprungsreceptet kommer från Arla men jag gjorde några ändringar:

Form: Rund, med löstagbar botten, cirka 22 cm i diameter
Ugn: 200°


Ingredienser:

2 ½ dl ekologiskt vetemjöl
2 msk ekologiskt strösocker
120 gram ekologiskt smör
1 ekologisk äggula

Fyllning:
3 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt strösocker
1 ½ dl ekologisk vispgrädde
2 msk ekologiskt vetemjöl
1 tsk Fair Trade vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av ½ lime och ½ citron

                 

Gör så här:

Hacka ihop smör, socker och mjöl till en smulig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i formen och ställ i kylen i cirka 30 minuter.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Vispa grädden en aning - ju längre du vispar, desto mäktigare blir kakan. Vänd ner grädden i ägg- och sockerblandningen och blanda därefter i resten av ingredienserna. Häll ner smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter.
Garnera med florsocker och servera med vispad grädde.



 
 
Inte de mest smickrande bilder, jag skyller dels på min mobilkamera och dels på min förmåga att ta dåliga bilder.

Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0