Julrecept: Pepparkaka med hackad mandel

Förra året ville jag baka pepparkakor. Jag hade aldrig gjort det själv. Då föreslog mamma att jag - som den nybörjare jag klart och tydligt var - skulle börja med en liten lättare variant. Detta recept är lättare men inte desto mindre lika gott som vanliga pepparkakor - möjligtvis godare. De innehåller nämligen finhackad mandel. Degen ska gärna ligga kallt i ett halvt dygn.

Ugn: 225°
Form: ungsplåtar

Ingredienser: cirka 75 stycken
125 gram ekologiskt smör
½ dl ekologisk sirap
drygt 85 gram (drygt 1 dl) ekologiskt socker
½ msk ekologisk kanel
½ tsk ekologisk malen nejlika
¾ tsk bikarbonat
1 msk ljummet vatten
knappt 1 dl malen ekologisk sötmandel
drygt 240 gram (drygt 4 dl) ekologiskt vetemjöl

Gör så här:
Värm smör, sirap, socker och kryddor fingervarmt - 37° i en kastrull. Låt kallna.
Rör ut bikarbonat med vatten och häll ner i kastrullen. Blanda ner mandel och hälften av mjölet. Häll resten av mjölet på bakbordet, stjälp upp smeten i mjölet och arbeta samman till en deg.
Forma degen till en 25 cm lång längd och lägg kallt över natten.

Tag ut degen, skär i lövtunna skivor (cirka 75 stycken) och lägg på klädda plåtar. Grädda i cirka 3 minuter i mitten av ugnen.

 Bild från Hemmets Journal
Så här ser de ut, på ett ungefär

Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0