Ostkaka



Det har varit mycket snack om cheesecake här på Lilla Café Eko och cheesecake i all ära, men ostkakan är juen riktig svensk klassiker. Jag måste säga att jag finner det lite lustigt att man i Sverige ser det som töntigt med traditionella svenska rätter. Svenskarna skäms över sin egen mattradition och "exotiska" recept som till exempel cheesecake är mycket trendigare... Lite trist tycker jag.

Sugen på att göra egen ostkaka?

5 liter ekologisk mjölk (3%-ig eller gammaldags)
3 dl ekologiskt vetemjöl
1 msk ostlöpe (finns på apoteket)
3 ekologiska ägg
1 ½ dl ekologiskt socker
1 dl sötmandel
3 bittermandel
3 dl ekologisk vispgrädde

Värm 4½ liter av mjölken till 37°. Vispa ut mjölet i resten av mjölken och rör ner tillsammans med ostlöpen i den ljumma mjölken. Dra grytan från värmen och låt stå 30 minuter tills blandningen har stelnat (ystat sig). Skär kors och tvärs i massan och rör om så att vasslan skiljs ut. Häll massan genom en fin sil eller silduk och låt vasslan rinna av väl.

Vispa ägg och socker. Hacka mandeln. Riv bittermandeln. Blanda samman ostmassan, äggvisp, mandeln och grädde. Häll blandningen i en smord ugnssäker form som rymmer 2-2½ liter. Grädda i nedre delen av ugnen (175°) i 50-60 minuter tills den fått fin färg och är genomgräddad.

I vår familj blev jag och lillasyster serverade ostkakan med mjölk istället för grädde. De har blivit en vana, tycker man att den skall ätas på traditionellt vis ska den sververas med grädde.

Receptet snodde jag från en hemsida på passagen.

Cecilia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0