Tryffelkladdkaka

Kaka som gör sig godast i små bitar och när den stelnat helt...! Smakar som en blandning av kladdkaka och tryffel, detta beror på att man har mycket smält choklad och uteslutit mjöl nästan helt och hållet.

Form: rund med löstagbar kant
Ugn: 180°

Ingredienser:
150 gram ekologiskt smör
250 gram ekologisk choklad, 70% kakaohalt
2 ¼ dl ekologiskt socker
5 ekologiska ägg
9 gram eller 1 msk ekologiskt vetemjöl

Gör så här:
Smält smör och choklad. Rör i socker och tag av från värmen. Tillsätt äggen, ett i taget och rör noga efter varje tillsats. Rör sist ner mjölet.
Häll i formen och grädda mitt i ugnen cirka 22 minuter. När den tas ur ugn ligger ett täcke av vätska ovanpå, från smöret och chokladen. Detta försvinner dock efter en tid. Ställ i kyl.

Tips 1:
När kakan kallnat och stelnat kommer ett lager av stelnat smör ligga ovanpå. Därför tror jag att man utan risk kan minska på mängden smör. Pröva dig fram!

Tips 2:
Kakan var väldigt kladdig i mitten och när det kommer till just denna tårta tycker inte jag att det passar... Den bör vara fast, även i kärnan, när den tas ur ugn. Förläng gräddningstiden något ifall ni tycker som jag.

Tips 3:
Förvara gärna i frys. Låt dock stå i kyl ett tag innan servering.

Servera med vispgrädde.





Lisa


Kommentarer
Postat av: Fia

Låter smaskens

2008-11-15 @ 19:45:38
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh, verkar galet god!!

2010-03-22 @ 16:17:34
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: oskar

En fantastiskt god kladdkaka med mycket kraftig och god chokladsmak jag skulle tillåmed kunna säga att det var den godaste kladdkaka jag någonsin ätit!

Ha det bra hällsningar O

2011-02-10 @ 12:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0