Kladdkaka med toscatäcke

Jag har, tillskillnad från Lisa, inte något speciellt förhållande till kladdkakor, i alla fall inte kladdkakor bakade på kakao. Jag upplever att de oftast smakar på tok för mycket socker, och för lite choklad. Men efter ett tips från Lisa så bestämde jag mig för att baka denna kladdkaka, trots mina fördomar(?) om kladdkakor gjorda på kakao

12 bitar
Tid 45 minuter
Ingredienser:
100 gr smält ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
0,5 dl ekologisk sirap
2,5 dl ekologiskt strösocker
2,5 dl ekologiskt vetemjöl
4 msk Fair trade kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Toscasmet
100 gr ekologiskt smör
1 dl ekologiskt socker
2 msk ekologiskt vetemjöl
2 msk ekologisk mjölk
50 gr flagad eller hackad sötmandel


Toscasmet
Blanda alla ingredienser i en kastrull, koka upp och sjud en minut.

Kladdkaka
1. Smörj och bröa (2/3 ströbröd och 1/3 strösocker) en hög bakform med löstagbar botten på ca 22 cm i diameter.
2. Rör ihop socker, sirap, ägg och det smälta smöret.
3. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och sikta sedan ned det i äggblandningen. Rör om försiktigt.
4. Grädda i 150 graders ugn ca 10 minuter, slå på toscasmeten och grädda ytterligare 15-20 minuter.
Kontrollera med en provsticka kakan ska vara kladdig i mitten.
Efter 10 minuter i ugnen

Toscasmeten

Färdig!

Resultat: Kakan var enkel att göra. Tyvärr hade jag inte vanlig socker hemma, utan ersatte det med florsocker. Minskade även ned på den totala mängden socker i själva kakan. Eftersom kakan inte blev så söt så passar det bra med det krämiga toscatäcket ovanpå. Men tyvärr så lyckades inte denna kaka få mig att ändra på mina fördomar om kakaokladdkakor. Upplever fortfarande att den inte smakar tillräkligt med choklad för min smak. Men för alla som gillar kakaokladdkakor så tror jag att ni kommer älska denna!


Receptet är hämtat härifrån

Cecilia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0