Favoritkladdkakan!

Av de recept på kladdkaka jag prövat är detta min absoluta favorit. Jag fick receptet av min moster, som bakade den VARENDA gång jag kom på besök.

Jag vispar inte smeten, utan rör istället med en träslev. Min kaka brukar vara klar efter 17 minuter. Då är kakan lös, när man vickar på formen. Längst ut i kanterna är den precis torr. Kakan blir tunn och man kan göra en och en halv sats. Gräddningstiden förlängs en aning - det gäller att hålla koll så att kakan får den konsistens du önskar.

Ingredienser:
100 gram ekologiskt smör
1 ½-2 dl ekologiskt socker
40 gram eller 1 dl ekologisk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ekologiska ägg
120 gram eller 2 dl ekologiskt vetemjöl

Ugn: 175-200°, själv kör jag på 187,5°, alltså precis mittemellan
Använd en form, cirka 22 cm i diameter

Smält smör och tillsätt socker, kakao och vaniljsocker. Ta av från värmen. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda i mjöl och häll smeten i formen. Grädda i högst 20 minuter. Jag gräddar i cirka 17 minuter, annars blir den inte tillräckligt kladdig.



Lisa


Kommentarer
Postat av: Tova

Gjorde denna idag... doftar gott iaf :D

2010-03-29 @ 15:17:06
URL: http://metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0