Q:Vad dricka? A:Varm choklad!

När jag bakar och äter hemma dricker jag alltid mjölk till. Varma som kalla skapelser av choklad med grädde... att dricka mjölk till är som pricken över i. Likaså en varm smulpaj med vaniljsås. Plus mjölk. Toppen.

Men ute på café dricker jag ogärna mjölk. Jag har bara nyligen börjat dricka te på allvar. Dricker kaffe gör jag inte heller och om man då vill ha något som värmer och gärna mättar en aning är te ganska meningslöst enligt mitt tycke. Tack och lov för varm choklad! Jag blandar mjölk, kakao och socker - ingen O'boy här inte - och kokar blandningen under omrörning. Sedan kommer den stora frågan - hur vill jag ha min choklad? Mörk och mustigt mättande med mycket kakao (pröva säga den meningen snabbt fem gånger i rad!) eller sötare med mindre kakaosmak? Själv älskar jag båda varianterna. De senaste gångerna jag kokat choklad har jag haft i mer och mer kakao i förhållande till socker. Serverar du sedan med vispgrädde blir du garanterat mätt!

Är man osäker på mängderna kakao och socker är det bara att pröva sig fram. Koka dock upp försiktigt, mjölk har en tendens att koka över.

Läste Cecilias tips om skummad mjölk. Det passar mig perfekt för jag har länge velat piffa upp chokladen utan att lägga på en fettbomb som vispad grädde och varit oförmögen att skumma mjölk. Nu har jag lösningen.

Varm choklad med skummad mjölk nästa.


Bild härifrån

Lisa


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej! Vilken härlig blogg du har! Blir kaffesugen!

Lotta!

2008-11-03 @ 18:18:54
URL: http://sotnosenattol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0